Leírás
A kártyáról: Hunyadi Mátyás 550 éve, 1458-ban foglalta el a nép akaratából a magyar királyi trónt. Ezen jeles évfordulóra emlékezve készítetünk egy reneszánszkori “valódi” magyar kártyát. A kártyánk különlegessége, hogy a kártyalapokat történelmi személyekkel illusztráltuk, Nagy Lajostól Hunyadi Mátyásig. A lapokon szereplő személyek 4 kategóriába sorolhatók: egyházi személyek, hadvezérek, királyok és nemes hölgyek, kivéve a piros ászt, aki az Ország Angyala. A római számos lapokon a 7-esen a nagyvázsonyi Kinizsi vár, a 8-ason visegrádi “oroszlános” kút, a 9-esen, visegrádi “Herkules” kút és a 10-esen a kőszegi “hősök” tornya látható. A koronás kártyákon 7 erény található: igazságosság (justitia), bátorság, erő (fortitudo), okosság, bölcsesség (prudentia), mértékletesség (temperantia), hit (fides), remény (spes), szeretet (caritas).
Történet: Az Úr magához szólította Hunyadi Mátyást, Magyarország királyát. Meghalt Mátyás oda az igazság? Isten kegyelméből (Deo Gratia) új királyt kell választani, aki Magyarországot és a népét vezeti! Ki a legalkalmasabb a trónra? A Magyar Szent Koronára csak az a jelölt méltó, aki országló képességekkel és erényekkel is rendelkezik!
Előkészület: A “Deo Gratia!” játékot 2, 3 vagy 4 személy játszhatja. Az osztó keverje meg jól a 38 kártyalapot, és minden játékosnak osszon 3 lapot! Minden játékos egy király-jelölt, aki a trónra pályázik, ezért lapjait ne mutassák meg egymásnak. Az osztó helyezze a játéktér közepére lefordítva a megmaradt kártya paklit, majd legfelső lapját fordítsa fel, és tegye a pakli mellé! A játékban azonos figurájú párokat kell gyűjteni, pl: 2 hadvezér az egy pár. A koronás kártyáknak és az udvari bolondnak nincsen párja, azt a kézben kell őrizni a játék során, mert a királyválasztás eredményét befolyásolja.
A játék: Az osztótól jobbra lévő játékos kezd. A kezdő játékos a 3 lapjához húzzon egy lapot a lefordított pakliból, vagy egy játékostársától, de a felcsapott lapot is felveheti. Ha a felcsapott lapot választja, akkor tegye le a helyére a pakli legfelső lapját. Ha nincs párja, akkor a laphúzás jogát adja át a jobbra lévő játékosnak. Ha van párja, akkor azt mindenképpen tegye félre, majd húzzon egy új lapot a 3 lehetőség közül. (Lefordított pakli, a felcsapott lap vagy a másik játékostól.) A játékos társunktól csak akkor húzhatunk, ha legalább 3 lapja van. Ha az ” udvari bolond” lesz a felcsapott lap, akkor azt bele kell keverni a pakliba majd új lap kerüljön a helyére. Ha elfogy a pakli, ne legyen újrahúzás a pár esetén! A pakli elfogyása után bármikor a soron következő bejelentheti a “Deo Gratia!” bemondással igényét a trónra. Az lehet a király, akinek a félretett lapjai, és a kézben maradt koronás kártyáin lévő erények száma a legtöbb! Ha például valakinek 7 párja van (14 lap) + 4 erény + 3 erény = 21 pont.
Összetettebb játék: Ha valakinek a Deo Gratia! bemondás után, a kezében van egy király vagy ász lap (nemes hölgyek, Ország Angyala), akkor a bemondó trónigénylőnek az ellenkirályává válik. Ha több ellenkirály is lenne, akkor a menetirányban jobboldali legközelebbi számít. Az ellenkirály az összeszámolás előtt, még húzhat egy lapot a trónigénylőtől, így még változhat a végeredmény. Az összeszámolásnál, akinél az udvari bolond lap marad az lesz a király bolondja. 3 vagy 4 játékos esetén az is megeshet hogy, sem a trónigénylő király, sem az ellenkirály nem lesz király, hanem egy harmadik játékos. Akinek a legtöbb pontja van, és nála van az udvari bolond, akkor vegyen le 3 db lapot a megszerzett párjai közül. Ez a 3 lap nem számít a pontok összesítésnél. Ha legalább 4-gyel több pontja van társainál, akkor ennek ellenére is ő lesz a király.